۱۳۹۵ تیر ۲۲, سه‌شنبه

جنایت علیه بشریت – اعدامهای ایران پس از انقلاب 57


جمهوری اسلامی ایران از چند جهت متهم به این اتهامات و جنایات علیه بشریت میباشد.
این اتهامات در برخی موارد جنبه مذهبی دارد و در برخی موارد جنبه سیاسی و گاهی نیز هر دو . برخی از سیاستمداران همانند محمود احمدی نژاد صرفا متهم به جنایات جنگی متهم هستند در حالیکه برخی دیگر از مسئولین جمهوری اسلامی ایران برای اتهامات تروریستی تحت تعقیب مراجع قضایی بین المللی همانند اینترپل قرار دارند .
اعدام سران حکومت پهلوی : پس از انقلاب 57 موجی از اعدامها در ایران اتفاق افتاد که عمتا با رای دادگاه انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت . این دادگاه به دستور روح الله خمینی و به ریاست صادق خلخالی تشکیل شد . که هدف اولیه آن رسیدگی به جرائم سران حکومت پهلوی بود . این اعدامها عموما واکنش شدید جوامع جهانی و به ویژه سازمان عفو بین الملل را برانگیخت . در روز 27 بهمن 57 اولین گروه از سران نظام پهلوی که شامل 4 ارتشبد شاهنشاهی ایران بود با حکم دادگاه انقلاب و به ریاست صادق خلخالی به اعدام محکوم شدند . بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل از پیروزی انقلاب تا اسفند 58 تعداد 438 نفر توسط دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی اعدام شدند .
کشتاراقلیت های  مذهبی
بهائیان : رژیم جمهوری اسلامی متهم به کشتار و نسل کشی سیستماتیک اقلیت های مذهبی مانند بهائیان میباشد .
اهل تسنن : با وجود اینکه جمهوری اسلامی رسما یک حکومت شیعه اثنی عشری میباشد اقلیت های قومی متعددی هستند که پیرو اهل تسنن بوده اند و تابع حکومت مرکزی نبوده اند . از کشتار کردهای ایران توسط حکومت مرکزی میتوان کشتار قارنا را نام برد . شکنجه و کشتار کردهای ایران تا به امروز توسط جمهوری اسلامی ادامه دارد . جمهوری اسلامی همچنین متهم به ترور و کشتار مخالفین اقلیت کرد در خارج از ایران نیز بوده است . مهمترین نمونه این اقدامات را میتوان ترور میکونوس دانست که  در آن رهبران اقلیت های کرد در آلمان کشته شدند .
یهودیان : انفجار مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین واقعه ای تروریستی در 27 تیر ماه 1373 بود که در جریان آن 85 نفر از شهر وندان یهودی تبار آرژانتین جان خود را از دست دادند و بیش از 200 نفر زخمی شدند . برای رسیدگی به این پرونده تاکنون بیش از 1200 نفر برای ادای شهادت در مورد پرونده به دادگاه احضار شده اند . دولت آرژانتین تاکنون 3 بار جمهوری اسلامی ایران را در به دست داشتن انفجار متهم کرده است . دولت آرژانتین مدعی است که دستور و نقشه ضربه زدن به بزرگ ترین مرکز اقلیت یهودی در آمریکای لاتین در تهران کشیده شد . و مسئولیت اجرای طرح عملیات به ستاد ویژه عملیات حزب الله لبنان  که به گروه شبه نظامی حزب الله لبنان وابسته است سپرده شد . مقامات ایاران مدعی هستند که تاکنون هیچ مدرکی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ارائه نشده است و با فاسد خواندن سیستم قضایی آرژانتین موضوع را توطئه ای سیاسی تلقی میکنند . از جمله مشکلات این پرونده این است که شخصانتحاری مورد ادعا هنوز شناخته نشده است . با اینحال مقامات جمهوری اسلامی ایران مثل احمد وحیدی – و دیگران به جرم کشتار و جنایت علیه بشریت هم اکنون تحت تعقیب اینتر پل  قرار دارند .
در ایاران که بر پایه فقه شیعه بنا شده است اعدام همجنسگرایان و زنا کاران که حتی دامنه آن به خارج از ایران میرسد انجام میشود .
کشتار مخالفان سیاسی : جمهوری اسلامی ایران در دهه 80 میلادی اقدام به کشتار مخالفان سیاسی خود در زندان ها کرده است . در این میان کشتار زندانیان سیاسی تابستان 67 از همه شناخته شده تر است . دیده بان حقوق بشر از این واقعه با نام کشتار زندانسال 67 یاد میکند . کشتارهای دیگری نیز مانند ترور عبدالحمن قاسملو رهبر حزب دموکرات ایران – قتل بختیار – بیژن فاضلی – فریدون فرخزاد به رژیم جمهوری اسلامی نسبت داده میشود .
قتل نزدیک به 10 مخالف سیاسی در بعضی روایت ها و انتصاب ها تا 80 نفر در دهه هشتاد خورشیدی توسط وزارت اطلاعات که به نام قتل های زنجیره ای معروف گردید.
شکنجه و اتهام تجاوز جنسی در زندانهای ایران : تجاوز جنسی به زندانیان در جمهوری اسلامی ایران یکی از اقسام شکنجه دولتی در ایران عنوان گردیده است . حوادثی چون شکنجه معترضان به نتایج اعلام شده به انتخابات ریاست جمهوری ایران 1388 همواره مورد اعتراض شدید سازمان های حقوق بشر بوده است .
تروریسم دولتی نوعی جنایت جنگی محسوب میشود که رژیم جمهوری اسلامی همواره بعنوان یکی از بزرگ ترین حامیان تروریسم در جهان مطرح بوده است . و متهم است که از فعالبتهای تروریستی در لبنان – فلیپین – بوسنی هرزگوین – منطقه خلیج فارس و اسرائیل حمایت کرده است . برخی از کارشناسان تروریسم دولت  رژیم جمهوری اسلامی ایران را مصداق کامل جنایات جنگی دانسته اند . از بخش های رسمی نظامی ایران برای مسائل برون مرزی میتوان به نیروی قدس اشاره کرد . وزارت اطلاعات ایران از نظر قاچاق اسلحه و ترورهای خارجی مورد اتهام است .  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر