۱۳۹۷ آذر ۸, پنجشنبه

زندان زاهدان؛ بازگشت یک زندانی از بازداشتگاه اطلاعات به زندان/ انتقال دو زندانی به مکانی نامعلوم در تهران


خبرگزاری هرانا – یک زندانی محبوس در زندان زاهدان به نام  “سالم شه بخش” که در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه از این محل به دلایلی نامعلوم به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بود، روز سه‌شنبه به بند عمومی این زندان بازگردانده شد. بنا بر گزارشی دیگر دو زندانی محبوس در بند ۴ این زندان که در تاریخ ۷ آبان‌ماه به مکان نامعلومی منتقل شده بودند، طی تماس تلفنی به خانواده‌هایشان اعلام کردند که توسط نیروهای امنیتی به محلی نامعلوم در تهران منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۷، یک زندانی محبوس در زندان زاهدان از بازداشتگاه اداره اطلاعات به بند ۳ این زندان منتقل شد.

هویت این زندانی “سالم شه بخش، ۲۳ ساله” توسط هرانا احراز شده است. آقای شه بخش پیش‌تر در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه سال جاری به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بود.
یک منبع مطلع پیش‌تر به هرانا گفته بود: “سالم شه بخش در شهریورماه سال جاری به همراه دو تن دیگر به نام‌های “عطاالله شه‌بخش” و “جاوید شه‌بخش” در شهرستان سرباز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شدند. این افراد نهایتاً پس از ۲ ماه بازجویی در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان زاهدان منتقل شدند. سالم شه‌بخش در زمان بازداشت در اثر شلیک مستقیم گلوله از ناحیه دست چپ مجروح شده بود. این زندانیان در حدود دو ماه بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند. اتهامات عنوان شده علیه آنها در یک پرونده مشترک «اقدام علیه امنیت کشور» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» عنوان شده است”.

بنا بر گزارشی دیگر، دو زندانی محبوس در بند ۴ زندان زاهدان با اسامی “عبدالقیوم اندیش” و “مولوی احمدشاه عرب” در تاریخ ۷ آبان‌ماه ۱۳۹۷، به مکان نامعلومی در تهران منتقل شدند.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: ” این زندانیان که به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» در حالت بلاتکلیف به سر می‌برند، در تاریخ ۷ آبان‌ماه ۱۳۹۷، از زندان زاهدان به مکان نامعلومی منتقل شدند. آنها طی روزهای گذشته با خانواده خود تماس گرفتند که به این طریق خانواده متوجه شدند که آنها به تهران منتقل شده اند اما از مکان نگهداری‌شان اطلاعی در دست نیست”.

هرانا پیش‌تر نیز در تاریخ ۲ آذرماه ۹۷ در گزارشی به بررسی و شرح مشکلات زندانیان محبوس در زندان زهدان از جمله تجهیز نبودن بهداری زندان، کیفیت غذای بسیار پایین و ضبط وسایل شخصی توسط مسئولین زندان، نگهداری زندانی در انفرادی، بدرفتاری و ضرب و شتم زندانی و تبعید زندانی، پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر