۱۳۹۶ آبان ۲۰, شنبه

انقراض 80% از گونه های جانوری کشور طی 4 دهه ی اخیر


به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، مهرداد فتحی بیرانوند در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع وضعیت محیط زیست استان که به همت کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان و همکاری انجمن حیات وحش و محیط زیست دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد از گونه‌های جانوری کشور طی چهار دهه گذشته از بین رفته‌اند، گفت: “لرستان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و خیلی از مناطق خالی از حیات وحش شده‌اند”.
وی اظهار کرد: “محیط زیست یک چالش و ضرورت در دنیا بوده که امروزه به بزرگترین دغدغه در سطح کره زمین تبدیل شده است. اگر به دغدغه سیاست‌گذاران در سطح جهان توجه کنیم این موضوع را درک خواهیم کرد. در گذشته به واسطه بی‌مهری‌ها و زیاده‌خواهی‌هایی که نسبت به محیط زیست شده با چالش‌هایی رو به رو شده‌ایم که زندگی ما را به مخاطره انداخته است”.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: “ازجمله این مخاطرات می‌توان به گرمایش زمین، خشک شدن منابع آب‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی، طوفان‌های دریایی، آتش‌سوزی‌ها و ریزگردها اشاره کرد که بشر نمی‌تواند به راحتی آنها را مدیریت کند”.
وی افزود: “همه ما معتقدیم که هیچ دستگاه و دولتی به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که خود توانایی مقابله با این معضل‌ها را خواهد داشت و تنها به واسطه ایجاد دغدغه بین مردم و مشارکت آنان می‌توان این موضوع را مدیریت کرد”.
قانون الحاق ایران به کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های حیوانات و گیاهان وحشی که در معرض نابودی قرار دارند.
‌قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن کنوانسیون ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی درجلسه روز سه‌شنبه 15 تیر ماه 2535 در جلسه‌فوق‌العاده روز چهارشنبه شانزدهم تیرماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس سنا رسید.
دول‌ متعاهد با شناخت‌ آنکه‌ حیوانات‌ و گیاهان‌ وحشی‌ با گونه‌های‌ متنوع‌ و زیبای‌ خود جزء غیر قابل‌ جانشینی‌ از سیستمهای‌ مختلف‌ طبیعی‌ کره‌ زمین‌ را تشکیل‌ می‌دهند، که‌ بایستی‌ برای‌ نسل‌ حاضر و نسلهای‌ آینده‌ حفظ‌ و نگهداری‌ گردد و با آگاهی‌ به‌ ارزش‌ روزافزون‌ حیوانات‌ و گیاهان‌ وحشی‌ از جنبه‌های‌ زیبایی‌، علمی‌، فرهنگی‌، هنری‌، تفریحی‌ و اقتصادی‌ و با شناخت‌ آنکه‌ افراد و دول‌ بایستی‌ بهترین‌ محافظان‌ گیاهان‌ و جانوران‌ وحشی‌ خود باشند، و به‌ علاوه‌ با شناخت‌ این‌ اصل‌ که‌ همکاری‌ بین‌المللی‌ برای‌ حفظ‌ بعضی‌ از گونه‌های‌ گیاهان‌ و حیوانات‌ وحشی‌ علیه‌ بهره‌برداری‌ بی‌رویه‌ از طریق‌ تجارت‌ بین‌المللی‌ امری‌ حیاتی‌ و لازم‌ می‌باشد، و با اعتقاد به‌ اینکه‌ بایستی‌ اقدامات‌ مناسبی‌ بدین‌ منظور انجام‌ شود، مواردی را‌ توافق‌ نمودند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر