۱۳۹۴ آبان ۱۵, جمعه

یک نوجوان بزهکار در بوکان اعدام شد

یک نوجوان بزهکار در بوکان به اعدام محکوم شد


edam-kodakan
خبرگزاری هرانا – آسو (ئاسو) سهرابی، نوجوانی که در هفده سالگی به اتهام قتل بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب بوکان به اعدام (قصاص) محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آسو سهرابی فرزند ابوبکر که در سال ۱۳۹۱ به اتهام قتل یک شهروند بوکانی بازداشت و روانه زندان شده بود، روز شنبه از سوی دادگاه انقلاب بوکان به اعدام (قصاص) محکوم شد.
بنا بر اطلاع منابع آگاه، آسو سهرابی متولد چهاردهم شهریور ۱۳۷۴ است و زمان بازداشت در سال ۱۳۹۱ کمتر از هیجده سال داشته است.
قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران می‌داند، این در حالی است که کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک اعدام افراد کم‌تر از هجده سال را منع می‌کند. مجازات کودکان در ایران، از جمله صدور حکم اعدام برای آنان به اتهامات مختلفی مثل درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و … همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده ‌است. ایران حکم اعدام کودکان بزهکار را پس از رسیدن به هیجده سالگی اجرا می کند.
قانون مجازات اسلامی جدید، اعدام کسانی که در کودکی مرتکب قتل شده اند را منوط به آزمایش رشد عقلی کرده است ولی حتی پس از اجرای این قانون نیز مواردی از اعدام کودکان بزهکار اجرا شده است با این توجیه که زمان ارتکاب عمل، رشد عقلی و بلوغ کافی داشته اند و به قبح عمل و ماهیت و خطر فعل ارتکابی آگاه بوده اند، اعدام فاطمه سالبهی در ماه گذشته یکی از این موارد بود.
این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. ایران، عربستان، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بسیاری از نهادهای حقوق بشر در داخل و خارج از ایران و دولت‌های مختلف از ایران خواسته‌اند که از اعدام کودکان صرف نظر کند. هر چند این تلاش‌ها تا کنون بی‌ثمر بوده؛ اما در معدود مواردی به تعویق اجرای اعدام منجر شده ‌است.
همچنین بنا بر همین گزارش سیروان بخشوده فرزند محمدرحیم نیز به تازگی به اتهام قتل به قصاص محکوم شد، وی نیز که در زمان بازداشت بیست و شش ساله بود، هم اینک در زندان مرکزی بوکان نگهداری می شود.
منبع:https://hra-news.org/fa/children/a-2826

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر