۱۳۹۴ دی ۱۹, شنبه

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور: کسی به‌دلیل اعتقادات شخصی دستگیر نمی شود

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور: کسی به‌دلیل اعتقادات شخصی دستگیر نمی شود

khanleri

خبرگزاری هرانا ـ  نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور، پیرامون دستگیری نوکیشان مسیحی، گفته است که در کشور ما دستگیری‌ها بر اساس جرم مشخص حقوقی و قضایی اتفاق می افتد و اگر این اعتقادات شخصی منجر به جرم نشود، دستگیری را بدنبال نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جارپرس، کارن خانلری نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور پیرامون دستگیری ۹ مسیحی در شیراز در روز کریسمس، ابراز بی اطلاعی کرد و عنوان داشت: “اگر این دستگیری در پنجم دی ماه صورت گرفته است باید بگویم که ما روز ولادت عیسی مسیح یا روز کریسمس را پانزدهم دی ماه می دانیم و این دستگیر شدگان به احتمال یقین از مسیحیان ارامنه نبوده اند و فکر نمی کنم که آن ها به جامعه ارامنه مرتبط باشند”.
خانلری در پاسخ به اینکه طبق آیه ای از قرآن در پذیرش دین اجباری نیست و هدایت از گمراهی مشخص شده است و با توجه به این موضوع، دستگیری ها از کجا سرچشمه می گیرد، گفت: “نمی توانم این موضوع را از دیدگاه شرعی شما تفسیر کنم، اما می توانم نظر شخصی خودم را داشته باشم، از دیدگاه کلیسای ارمنی، ما ارامنه به یک نوع مذهب خاصی از مسیحیت اعتقاد داریم”.
وی ادامه داد: “بر اساس آموزه های کلیساهای ارامنه، تبشیر برای خداناشناسان است، یعنی ما وظیفه داریم افرادی که موجودیت خدا را انکار می کنند به ملکوت الهی تبشیر کنیم؛ از این دیدگاه مسلمانان خداشناس هستند و ما دلیلی نمی بینیم که افرادی که خدا را می شناسند و خداترس هستند را به ملکوت الهی بشارت دهیم و این امر با آموزه های کلیسایی ارامنه مطابقت نمی کند”.
نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور واژه “نوکیشان مسیحی” را یک واژه نادرست دانست و اظهار کرد: “اگر منظور از نوکیشان افرادی هستند که مسلمان بودند و بعدا مسیحی شده اند، این مسئله شخصی است. ما چنین تبلیغ و تبشیری در ایران نداریم، چرا که ایرانیان مسلمان هستند و یا به یکی از ادیان الهی مانند یهودی، زرتشتی، آشوری و غیره معتقد هستند”.
خانلری تصریح کرد: “اگر جمعیت زیادی از ایرانیان بودائیسم وجود داشت، تبشیر معنا پیدا می کرد”.
وی با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد ارامنه در کشور پیرو کلیسای ارمنی و یا همان کلیسای گریگوری هستند و ۲ درصد نیز پیروان کلیسای کاتولیک ارمنی و کلیسای انجیلی ارامنه هستند، گفت: “این مذاهبی است که در کشور به رسمیت شناخته می شود و بر اساس اطلاع دقیق مسوولین کشوری این کلیساها فعالیت می کنند. آشوری ها هم همین مذاهب را دارند”.
کارن خانلری در ادامه پیرامون دستگیری نوکیشان مسیحی در کشور گفت: “در کشور ما دستگیری ها بر اساس یک جرم مشخص حقوقی و قضایی اتفاق می افتد، من ندیدم که کسی را بر اساس اعتقادات شخصی دستگیر کنند که چرا شما همچین اعتقادی دارید؟ اگر این اعتقادات شخصی منجر به یک جرم نشود دستگیری را بدنبال نخواهد داشت”.
وی افزود: “آن ها ممکن است که از نوکیشان باشند و در مراسم کریسمس دستگیر شده باشند اما هیچ کدام دلیل بر آن نیست که بخاطر اعتقادشان دستگیر شده باشند، شاید آن ها مشخصا یک جرمی را مرتکب شدند”.
نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور عنوان داشت: “فرقه های مختلف مسیحی کلیساهای میسیونری نظرات دیگری دارند ، آن ها تبشیر را جایز می دانند و حتی برخی فرق مسیحیان سعی می کنند ارامنه گریگوری را به مذهبشان معتقد کنند و یا سعی دارند آشوریان پیرو کلیسای ارتدکس را به مذهب خود در آورند”.
وی در پایان تصریح کرد: “برای آن ها هیچ محدودیتی درمورد اینکه افراد چه دین و مذهبی دارند و چقدر خدا ترس هستند مهم نیست و آن ها تبشیر خود را انجام می دهند که بنده با این روش موافق نیستم”.

منبع : https://hra-news.org/fa/?p=72557

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر