۱۳۹۶ شهریور ۱۲, یکشنبه

تالاب بین‌المللی شادگان در وضعیت بحرانی قرار دارد

طبق گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شادگان :  تالاب شادگان نه تنها فاقد شرایط ایده‌آل و مطلوب است بلکه این تالاب در حال حاضر در وضعیت بحرانی است. رودخانه جراحی به عنوان تنها منبع تامین‌کننده آب سالم و شیرین تالاب شادگان، در مدت حدود دو تا سه سال اخیر خشک شد، به طوری که شاید از هر۱۰ ماه تنها یک ماه در رودخانه جراحی آب وجود دارد، این در حالی است که در گذشته۹۰ درصد آبگیری این تالاب به وسیله این رودخانه انجام می‌شد.
از سوی دیگر در بخش میانی و جنوبی تالاب شادگان، فاضلاب شهری به این تالاب تخلیه می‌شود. از نهرهای ماله و بحره نیز که در گذشته به عنوان سوپاپ رودخانه کارون در زمان جاری شدن سیلاب عمل می‌کردند و موجب رهاسازی آب به سوی تالاب شادگان می‌شدند، در حال حاضر تنها پساب‌های جنوب اهواز و پساب مجتمع پرورش ماهی آزادگان وارد تالاب شادگان می‌شود و از طرفی نیز اکنون تالاب شادگان تنها از زهاب‌های نیشکر آبگیری می‌شود .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان ادامه داد: “اکنون گونه‌های گیاهی لوئی، نی و جگن نسبت به سایر گونه‌های گیاهی تالاب شادگان رشد بسیار بیشتری دارند. به طور کلی در حال حاضر آن دسته از گونه‌های گیاهی و گونه‌های آبزی در اکوسیستم تالاب شادگان در حال رشد و گسترش هستند که با شرایط جدید تالاب انطباق‌پذیری بیشتری دارند”.
فقیه در خصوص سرازیر شدن فاضلاب شهری شادگان به تالاب شادگان تصریح کرد: “تخلیه فاضلاب شهری شادگان به بخش جنوبی و میانی این تالاب حتی نارضایتی اهالی را به دنبال داشته است. راه‌اندازی یک شبکه فاضلاب و ساماندهی این وضعیت مستلزم اعتبار بسیار کلان و سنگینی است که ظاهرا باید به صورت فاینانس یا ارز مشارکتی تامین شود و به علت رقم زیاد اعتبار مورد نیاز متاسفانه این موضوع در اولویت دولت قرار نگرفته و موجب شده همچنان تخلیه فاضلاب شهری به تالاب شادگان تداوم یابد.
کنوانسيون رامسر و قوانين حفظ تالاب ها :

تالاب‌ها به‌عنوان محل رشد نباتات بومي، زيستگاه گونه‌هاي خاص حيوانات از جمله پرندگان آبزي همچنين دارابودن پتانسيل‌هاي اقتصادي، فرهنگي، علمي و تفريحي منابع پرانرژي هستند كه حفاظت و حراست آن‌ها اهميت ويژه‌اي دارد.  قانون الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به پروتكل اصلاحي كنوانسيون مربوط به تالاب‌هاي مهم بين‌المللي، به ‌ويژه تالاب‌هاي زيستگاه پرندگان آبزي (كنوانسيون رامسر) كه در جلسه سه‌شنبه ‌١٤ خردادماه ‌١٣٦٤ مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ‌٢٥ خرداد ‌٦٤ به تأييد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره ‌٢٣٣٤ مورخ ‌٢٨ خرداد ‌٦٤ رياست جمهوري به نخست‌وزيري واصل گرديده است كه جهت اجرا به پيوست ابلاغ مي‌شود . از لحاظ كنوانسيون حاضر، تالاب‌ها شامل مرداب‌ها، باتلاق‌ها، لجن‌زارها، آب‌هاي طبيعي يا مصنوعي اعم از دائمي يا موقت است كه آب‌هاي شيرين، تلخ يا شور در آن به صورت راكد يا جاري يافت مي‌شود.
طرف‌هاي معاهده در اين كنوانسيون موظفند كه تالاب‌هاي حائز اهميت سرزمين خود را تعيين نمايند، نقشه‌هاي اصلاحي تالاب‌ها را به نحوي تنظيم و اجرا كنند كه حفظ و حراست و بهره‌برداري صحيح از آنها را در سرزمين خود تسهيل نمايند، با اعمال مديريت صحيح كوشش كنند تعداد پرندگان آبزي در تالاب‌هاي مربوطه را افزايش دهند، تسهيلات لازم براي حفاظت تالاب‌ها و پرندگان آبزي در منطقه تالاب‌ها فراهم كنند. نماينده و سازمان مرجع كنوانسيون رامسر در ايران، سازمان محيط‌ زيست است كه مسؤوليت نظارت و اجراي آن را برعهده دارد. سازمان محيط زيست نيز براي پيشرفت كار، كميته‌اي با نام كميته ملي كنوانسيون رامسر باحضور نماينده‌هاي وزارت علوم، وزارت نفت، وزارت امورخارجه، وزارت جهاد كشاورزي، ... و دو نماينده از سازمان‌هاي غير دولتي تشكيل داده است كه برترين گروه هاي تصميم گيرنده در اين رابطه هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر