۱۳۹۷ آبان ۷, دوشنبه

عبدالفتاح سلطانی به زندان اوین بازگشت


خبرگزاری هرانا – عبدالفتاح سلطانی وکیل و فعال حقوق بشر که در مردادماه سال جاری در پی درگذشت ناگهانی دخترش هما سلطانی به مرخصی اعزام شده بود، به زندان اوین بازگشت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، پرونده عبدالفتاح سلطانی از چند ماه پیش با دو محور آزادی مشروط و اعطای مرخصی در ایام ماه رمضان، جهت تصمیم‌گیری در اختیار دادستانی تهران قرار گرفت؛ کانون وکلا در دفتر هیأت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری تهران  موضوع را پیگیری کردند، سرانجام با نظر مثبت این هیأت و متعاقباً ارجاع نامه از سوی رییس دادگستری استان تهران، تصمیم در مورد این پرونده به دادستان تهران سپرده شد.
سلطانی بیش از ۸ سال از محکومیت حبس ١٠ ساله خود را گذرانده و می‌تواند مشمول آزادی مشروط باشد، (ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد که در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایطی حکم به آزادی مشروط را صادرکند.) بر اساس اطلاعاتی که پیش از این وکیل سلطانی مطرح کرده‌ است، نظر زندان نیز مساعد و کلیه شرایط قانونی حاکم بر ماده ۵٨ قانون مجازات اسلامی فراهم است.

اواسط مرداد امسال دختر  سلطانی بر اثر ایست قلبی، درگذشت و وی به مرخصی آمد و امروز پس از ۸۵ روز  به زندان برگشت تا شرایط آزادی مشروط خود را به صورت قانونی از زندان پیگیری کند.

بنا بر این گزارش اخباری که پیش از این  منتشر شده حکایت از آن دارد که مقامات قضایی در رابطه با آزادی مشروط وی قصد همراهی دارند.
هما سلطانی فرزند ۲۷ ساله دختر عبدالفتاح سلطانی، در اثر ایست قلبی درگذشت.
عبدالفتاح سلطانی به بیماری‌های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است.
آقای سلطانی از وکلای مدافع حقوق بشر ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به دلیل پذیرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر  به ۱۳سال حبس تقلیل یافت سپس با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم ۱۳ سال حبس تعزیری وی به ۱۰ سال کاهش یافت. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافته است.
وی در طی دوران حبس به دلیل شرایط نامناسب زندان، سوء تغذیه و عدم دسترسی به آب شرب مناسب دچار شکستگی دندان و کم خونی، فشارهای عصبی و بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر