۱۳۹۷ بهمن ۲۹, دوشنبه

ایرانشهر؛ تعقیب و گریز ماموران به واژگونی خودرو حامل سوخت و مرگ راننده منجر شد


خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه هفته گذشته یک خودروی سوخت بر اثر تعقیب و گریز توسط نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در جاده ایرانشهر به نیکشهر دچار سانحه شد و راننده آن بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۷،  بر اثر تعقیب و گریز یک ماشین سوخت‌بر بلوچ توسط نیروهای سپاه پاسداران، راننده کنترل خودرو را از دست داد و از جاده منحرف شد. وی در نهایت بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.

هویت این راننده “داوود زهروزهی فرزند ملا یوسف، متاهل و پدر ۵ فرزند” احراز شده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین فعالین بلوچ گفته است، که پس از انحراف ماشین از جاده، نیروهای تعقیب‌کننده، موقعیت را ترک کردند و نیروهای انتظامی و نیروهای موسوم به مرصاد نیز ضمن متفرق کردن مردم از محل حادثه، از فیلم‌برداری آنها جلوگیری کردند.

شهرستان‌های ایرانشهر و نیکشهر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان هستند.

لازم به یادآوری است که روز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ نیز بر اثر تعقیب و گریز یک ماشین سوخت‌بر بلوچ توسط نیروهای مرصاد، خودرو در منطقه بین شهرستان ایرانشهر و کلاته پس از تصادف با کوه واژگون شده و راننده آن کشته شده بود.

سالانه ده‌ها نفر از شهروندان عمدتا بلوچ در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می‌شوند، عمده این افراد کسانی هستند که به کار فروش و جا‌به‌جایی سوخت مشغول‌اند که حکومت ایران آن را قاچاق می‌نامد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به تازگی با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

متن کامل این گزارش در رابطه با نقض قوانین به کارگیری سلاح و عملکرد قوای نظامی (ویژه سال ۲۰۱۸ میلادی) را مطالعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر