۱۳۹۷ خرداد ۵, شنبه

دوازدهمین سالگرد اعتراضات خونین نقده؛ بازداشت چند تن از فعالان مدنی در آذربایجان غربی


خبرگزاری هرانا – چند تن از فعالان مدنی آذربایجان غربی که برای برگزاری مراسم دوازدهمین سالگرد اعتراضات خردادماه ۸۵ در آذربایجان در گلزار شهدای شهرستان نقده جمع شده بودند، بازداشت شدند. اعتراضات مورد اشاره در سال ۸۵ منجر به کشته شدن تعدادی از معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته چند تن از فعالان آذربایجان غربی که برای برگزاری دوازدهمین سالگرد کشته شدگان اعتراضات خونین خرداد ۸۵ در گلزار شهدای شهرستان نقده جمع شده بودند، پس از اتمام مراسم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

“اولدوز قاسمی، محمد محمودی، ناصر احمدی، مرتضی محمدی، واحد بسطامی، محمد قنبرزاده، مرتضی صفری، امیر ستاری، جواد احمدی یئکان، بابک سیامی، علی خجسته و رسول سلحشور” هویت چند تن از بازداشت شدگان است. از تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.
گزارش شده است از میان بازداشت شدگان همگی به غیر از اولدوز قاسمی، امیر ستاری و جواد احمدی یئکان تا کنون آزاد شده‌اند.

به گفته شاهدان عینی سه فعال مورد اشاره در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی ماموران امنیتی از فاصله ای نزدیک به چشمان آنان اسپری فلفل زده اند. در پی این ضرب و شتم آقای ستاری از ناحیه بینی دچار خونریزی شده است.

لازم به یادآوری است کاریکاتوری جنجالی در روزنامهٔ ایران در هفته‌نامهٔ ایران جمعه، ویژه‌نامهٔ روزهای جمعهٔ روزنامهٔ ایران (به صاحب‌امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی) ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ در صفحهٔ «کودک و نوجوان»، به‌صورت کمیک‌استریپی باعنوان «چه کنیم که سوسک‌ها سوسکمان نکنند» منتشر شد.

این کاریکاتور سبب تظاهرات‌های گسترده در تبریز و بسیاری دیگر از مناطق ترک‌نشین ایران شد و باعث کشته و زخمی شدن عده‌ای از معترضین در شهرهای نقده، ارومیه، تبریز، اردبیل و مشکین‌شهر شد.

در پی تظاهرات ترک ها (آذری ها) آذربایجان در خردادماه سال ۱۳۸۵ تظاهرات مردم نقده واقع در جنوب آذربایجان غربی روز چهارم خرداد به علت شلیک مستقیم مأمورین به سوی تظاهر کنندگان به خونین ترین این سلسله اعتراضها بدل شد.

در این تظاهراتها تعدادی از معترضان کشته شدند. تلویزیون ایران کشته شدن چهار نفر به نامهای: توحید آذریون (۲۵ ساله)، همت اسمزاده (۳۵ ساله متأهل)، حسین فتحی پور(۱۷ ساله دانش آموز)، عسگر قاسمی (۳۹ ساله متأهل) را در نقده تأیید کرد.
FacebookTwitterGoogle+

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر