۱۳۹۶ اسفند ۱۴, دوشنبه

صدور قرار کفالت برای کارگران بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز



خبرگزاری هرانا – محمدعلی جداری فروغی وکیل دادگستری که از طرف خانواده‌های کارگران بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به وکالت این افراد انتخاب شده، از صدور قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی برای این کارگران بازداشت شده خبر داد اما افزود تاکنون علیرغم مراجعه خانواده‌ها، قرار قانونی مذکور پذیرفته نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری هرانا و به نقل از ایلنا، محمدعلی جداری فروغی (وکیل دادگستری) که از جانب خانواده‌های کارگران بازداشتی مجتمع ملی صنعتی فولاد اهواز به وکالت این کارگران انتخاب شده، در تماس تلفنی با ایلنا گفت: “صبح امروز (چهاردهم اسفند) به اتفاق خانواده موکلان به شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز مراجعه کردم. بازپرس محترم اعلام کرد پرونده موکلان، امنیتی است و بایستی با مراجعه به زندان، تشریفات وکالت را انجام دهم”.

این وکیل دادگستری افزود: “در حدود ساعت یک و نیم بعد ازظهر به زندان اهواز مراجعه و در قسمت اجرای احکام گفته شد موکلان در حال حاضر حق ندارند وکیل انتخاب کنند و این دستور از طرف بازپرس شعبه ۱۲ صادر شده‌است”.
جداری فروغی گفت: “علیرغم جلوگیری از تنظیم وکالتنامه و انجام تشریفات مربوطه، همه تلاشم بر این است که از حقوق قانونی موکلانم دفاع کنم و پیگیر آزادی آنها باشم”.

وی افزود: “برای کارگران بازداشتی قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی صادر شده، اما تاکنون علیرغم مراجعه خانواده‌ها، قرار قانونی مذکور پذیرفته نشده‌است. با این همه امیدوارم به زودی این کارگران آزاد شوند و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند”.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازداشت تعدادی از کارگران فولاد ایران گفت “نمایندگان اهواز مساله‌ آزادی کارگران بازداشت شده را از کانال وزیر دادگستری پیگیری خواهند کرد تا بتوانیم مشکل به وجود آمده را حل کنیم”.

جواد کاظم‌نسب الباجی اظهار کرد “فردا در خصوص کارگران بازداشت شده گروه ملی فولاد ایران جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا شاهد حل مشکلات و آزادی آن‌ها باشیم”.

وی تصریح کرد “هیچکس دوست ندارد در شهر خود اعتراضاتی را انجام دهد و به مجموعه شهر خود ضربه‌ای وارد کند بلکه همه مردم دنبال آسایش و آرامش هستند اما زمانی که مسئولان وعده‌های خود را عملی نکرده و هیچ کسی پاسخی نداشت، آن‌ها اعتراضات خود را با استانداری به عنوان مسئول عالی دولت در استان مطرح کردند”.

وی خاطرنشان کرد: “وقتی کارگران اعتراضاتی می‌کنند، فقط و فقط خواهان حقوق و حل مشکلات خودشان هستند و هیچ برنامه سیاسی برای تجمعات خود ندارند”.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار کرد: “از قوه قضاییه، مجریه و مقننه درخواست داریم تا در بحث حل مشکلات کارگران گروه ملی فولاد ایران ورود کنند و به جای بازداشت کارگران، افراد و مسئولانی که مسبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی هستند را جلب کنند و از آن‌ها نسبت به این مسایل جواب بخواهند”.
لازم به ذکر است، بیش از ۱۰ نفر از کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد اهواز توسط اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند، تاکنون اسامی ۹ نفر از کارگران بازداشت شده به نام‌های “فرهاد اکبریان”، “مرتضی اکبریان”، “میثم علی قنواتی”، “امین مؤمن پور”، “حسین نیسی”، “باقر دلفی”، “تقی حسن زاده”، “هادی عفراوی” و “مهدی عادل زاده” مشخص شده است.

فرهاد افشارنیا (رییس کل دادگستری خوزستان) به رسانه‌ها گفته است: “علت بازداشت تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز آنان است”.

به گفته وی؛ کارگران گروه ملی فولاد ایران برای پیگیری مطالبات مزدی خود دست به اعتراض می‌زنند و اخیرا تعدادی از این تجمعات در مقابل ساختمان استانداری خوزستان و محل برگزاری نماز جمعه اهواز برگزار شده است.

افشارنیا با بیان اینکه طبق آخرین اخبار بدست آمده، طی چند ماه گذشته بخشی از مطالبات معوقه آنان پرداخت شده است، افزود “کارکنان و کارگران گروه ملی فولاد ایران به خوبی اطلاع دارند که این شرکت به نوعی ورشکسته شده و دستگاه‌های مختلف دولتی، بانک‌ها و بخش خصوصی از این شرکت طلبکار هستند”.

رییس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی مسئولیت این واحد صنعتی را برعهده گرفته است، افزود “از کارگران گروه ملی فولاد ایران درخواست داریم با سرمایه‌گذار جدید این کارخانه همکاری لازم را داشته باشند”.

این مقام قضایی تصریح کرد: “نیت کارگران گروه ملی فولاد ایران از تجمع، رساندن مشکلاتشان به گوش مسئولان است؛ اکنون این اتفاق رخ داده و ادامه روند اعتراضی کارگران به صلاح نیست و ممکن است این تجمعات مورد سوءاستفاده قرار بگیرد”.
رییس کل دادگستری خوزستان اظهار داشت: “بازداشت کارگران گروه ملی فولاد ایران با دستور دادستانی و توسط نیروی انتظامی انجام شده است”.

FacebookTwitterGoogle+

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر