۱۳۹۶ اسفند ۱۴, دوشنبه

دادستان تهران از ارسال حداقل ۲۰ پرونده از متهمان درگیری های اخیر “پلیس و دراویش” به دادگاه خبر داد



خبرگزاری هرانا –  در جلسه روز گذشته شورای معاونان داسرای تهران، جعفر دولت آبادی با اشاره به اعتراضات خیابان پاسداران از ارسال حداقل ۲۰ پرونده اتهامی به دادگاه ظرف ده روز آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، بیست و نهمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، روز شنبه دوازدهم اسفندماه سال جاری با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت و دادیاران ناظر زندان و دادیاران ناظر بر ضابطین دادسراهای نواحی تهران به ریاست جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد.

طی این جلسه رئیس دادستان تهران از ارسال حداقل ۲۰ پرونده اتهامی به دادگاه ظرف ده روز آینده خبر داد.

دادستان تهران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با پلیس و نهادهای امنیتی و هم‌چنین پیگیری‌های دادستانی تهران برای سرعت بخشیدن به تحقیقات، در خصوص نتیجه این پیگیری‌ها اظهار داشت: “تحقیقات پلیس ظرف روزهای اخیر به پایان رسیده و وزارت اطلاعات نیز در حال انجام تحقیقات تکمیلی است”.

جعفری دولت‌آبادی اقدام دیگر دادستانی تهران در مدیریت پرونده پاسداران را حضور یکی از معاونان خود در بیمارستان‌های اطراف به منظور شناسایی مجروحین حادثه اعم از مردم عادی، مأمورین و متهمان اعلام نمود و افزود “این اقدام موجب شد رقم دقیقی از مجروحان حادثه و وضعیت آن‌ها به دست آید”.

دادستان تهران همچنین از اعزام یکی از معاونان دادسرا به منطقه پاسداران جهت ارزیابی میزان خسارات وارده به مردمی که در جریان تعقیب پلیس و پیش از آن به منازل آن‌ها وارد شده بودند خبر داد که منتهی به ارائه شکواییه از سوی برخی مالکان منازل به دادستانی تهران شد.

جعفری دولت‌آبادی از دیگر اقدامات دادسرا در این خصوص را بازدیدهای مکرر قضات ناظر از زندان عنوان نمود و اظهار داشت “شب اول حادثه، سه تن از سرپرستان دوایر نظارت تا ساعت سه و نیم نیمه شب با متهمان ملاقات کردند، روز پنجشنبه مورخ ۳ اسفندماه ۹۶ دادستان تهران در زندان حضور یافت و پس از آن نیز بازدید قضات ناظر از متهمان به طور منظم انجام می‌شود؛ ضمن این‌که در جهت حفظ حقوق متهمان به تمام خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شده و مساعدت‌های لازم به متهمان مورد توجه قرار گرفته است.

کمیته پیگیری دراویش زندانی در آخرین  گزارش خود از وضعیت دراویش گنابادی اعلام کرد که نزدیک به ۴۰۰ تن از دراویش در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به سر می‌برند که به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی این زندان‌ها و عدم رسیدگی پزشکی و ادامه مداوای مجروحان، امکان وخیم‌تر شدن وضعیت این دراویش وجود دارد.

پیش از این “سازمان گزارشگران بدون مرز” با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت سلامت شماری از شهروندخبرنگاران که در شامگاه ۱ اسفند ۱۳۹۶ در درگیری‌های پلیس و دراویش گنابادی بازداشت شدند، اعلام کرده بود.

از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری حضور پر تعداد نیرو های امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مامورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

پیش از این فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش ایران، اعلام کرده بود که حداقل ۵۰۰ درویش گنابادی بازداشت شده‌اند و وب سایت مجذوبان نور نیز نام بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شده را منتشر کرده بود.

FacebookTwitterGoogle+

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر