۱۳۹۷ فروردین ۲۴, جمعه

مرگ و مصدومیت ۷ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط کار

طی روزهای گذشته و امروز در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۳ کارگر کشته و ۴ کارگر نیز مصدوم شدند. ایران در میان کشورهای جهان رتبه صد و دوم را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس مورخ ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۷، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت: “یک کارگر ۵۸ ساله از ارتفاع ۱۰ متری در یک ساختمان نیمه کاره در اهواز به پایین سقوط کرد و کشته شد”. شهریار میرخشتی دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: “در تماسی که با مرکز فوریت‌های پزشکی اهواز گرفته شد، از سقوط یک کارگر ساختمان از یک ساختمان ۶ طبقه خبر دادند که بلافاصله نیروهای امدادی اورژانس به محل حادثه اعزام شدند”. وی افزود: “در این حادثه یک مرد ۵۸ ساله از ارتفاع ۱۰ متری یک ساختمان نیمه‌کاره به پایین سقوط کرده و به دلیل شدت جراحات و شکستگی‌های متعدد در قسمت کاسه سر در دم جان داده بود”. سقوط بالابر مصالح روی کارگر و مهندس ناظر به گزارش ایسنا مورخ ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۷، سقوط بالابر حمل مصالح بر سر مهندس ناظر و کارگر ساختمانی حادثه‌ساز شد. وقوع حادثه سقوط بالابر حمل مصالح در ساعت ۱۷:۰۹ دیروز به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش نشانان ایستگاه ۵۵ را به محل حادثه واقع در کوی جنت آباد، خیابان شهید مخبری اعزام کرد. پس از حضور آتش نشانان در محل مشخص شد که مهندس ناظر این ساختمان در حال ساخت به همراه یکی از کارگران در حال بازدید از محل گودبرداری و فوندانسیون سازه بود که ناگهان بالابر ویژه حمل مصالح ساختمانی به دلیل نامعلومی از ارتفاع چهار متری بر روی این دو نفر سقوط کرده و باعث مصدومیت شدید آنان شده است. درپی این حادثه مهندس ناظر ساختمان که مردی حدودا ۴۰ ساله بود از قسمت قفسه سینه و کارگر ۵۵ ساله از ناحیه دست دچار مصدومیت و جراحت شدند که آتش نشانان همزمان با ایمن سازی محل، مهندس مصدوم و کارگر آسیب دیده را در حضور عوامل اورژانس بر روی برانکارد قرار داده و پس از ثابت نگه داشتن مصدوم، وی را از طریق نردبام به بالای گودبرداری و سطح زمین انتقال داده و سپس تحویل عوامل اورژانس دادند تا سریعا برای مداوا به بیمارستان انتقال یابد. آتش نشانی تهران با تایید این خبر به ایسنا اعلام کرد که علت وقوع این حادثه از سوی کارشناسان ایمنی در دست بررسی است. 
 نجات چاهکن ۵۲ ساله از زیر آوار به گزارش میزان مورخ ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۷، چاهکن ۵۲ ساله ای که بر اثر ریزش ناگهانی دیواره چاه در میان خاک های فرو ریخته، گرفتار شده بود با کمک آتش نشانان نجات یافت. با اطلاع این حادثه توسط مالک ساختمان در حال ساخت به سامانه ۱۲۵، بی درنگ ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران ساعت ۱۵ بعد از ظهر روز ۲۲ فروردین ماه، آتش نشانان ایستگاه ۹۳ و گروه امداد و نجات ۱۲ این سازمان را به خیابان مدنی، خیابان حسینیان روانه کرد. سعید فراهانی رئیس ایستگاه ۹۳ آتش نشانی تهران که در محل حادثه حضور یافته بود، در این باره گفت: “یک کارگر چاهکن درقسمت جلوی در ورودی یک ساختمان در حال ساخت مشغول حفر چاه جدید بود که به یکباره در عمق ۳ متری، دیواره چاه ریزش کرد و این کارگر تا کمر در بین خاک‌ها بدام افتاد”. وی افزود: “نیرو‌های آتش نشانی بلافاصله پس ازایمن سازی محل، یکی ازنجاتگران را با استفاده از تجهیزات لازم به داخل چاه فرستادند تا اقدامات لازم برای رهاسازی او انجام دهد”. 
 سعید فراهانی تصریح کرد: “این نجاتگر پس از رسیدن به کارگر مصدوم و تثبیت کردن وی، با بکارگیری تجهیزات مربوطه و خاک برداری، این چاهکن را از میان خاک آزاد کرده و سپس با کمک دیگر آتش نشانان وی را به بالای چاه منتقل کرد”. رئیس ایستگاه ۹۳ آتش نشانی با اعلام این که علت بروز این حادثه توسط کارشناسان آتش نشانی در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: “نیرو‌های آتش نشانی پس از انتقال فرد مصدوم به سطح زمین، او را برای انجام معاینات پزشکی تحویل عوامل اورژانس حاضردر محل دادند”. محبوس شدن ۲ کارگر در بالابر/کارگران افغانستانی فوت کردند به گزارش مهر مورخ ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۷، ۲ کارگر افغانستانی که در بالابر مغازه گیر کرده بودند، علی رغم تلاش آتش نشان ها به دلیل جراحات وارده فوت کردند. جلال ملکی با اشاره به حادثه گرفتار شدن ۲ کارگر در بالابر گفت: “ساعت ۰۰:۵۰ بامداد روز ۲۳ فروردین ماه، گرفتار شدن کارگران در دستگاه بالابر در تهران پارس به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و بلافاصله دو ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند”. وی گفت: “محل حادثه یک ساختمان یک طبقه قدیمی بود در حال بازسازی که در حیاط آن هم مغازه ای بود که برای ارتباط با زیرزمین و طبقه هم کف از بالابر استفاده می شد”. 
 سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: دو کارگر افغانستانی ۱۵ و ۱۶ ساله بین کفی بالابر و دیواره قرار گرفتند و وضعیت بسیار بدی داشتند که علی رغم تلاش آتش نشانان، بعد از رهایی و تحویل به عوامل اورژانس مشخص شد که فوت کرده اند. ملکی گفت: “این عملیات در ساعت ۱ و ۳۷ بامداد به پایان رسید و عوامل محل را ترک کردند”. کارگر بروجنی از مرگ نجات یافت به گزارش ایرنا مورخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۷، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بروجن گفت: “کارگر کارخانه کارتن سازی که به داخل دیگ خمیر کاغذ سقوط کرده بود با کمک نیروهای امدادی بروجن از مرگ حتمی نجات یافت”. اسماعیل یزدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اعلام گزارشی مبنی بر سقوط کارگری در چاه خمیرکن کارخانه کارتن سازی بروجن، بلافاصله نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام و با تجهیزات تخصصی و رعایت موارد ایمنی، مصدوم را در کوتاه ترین زمان ممکن از چاه ۵ متری به بیرون انتقال دادند. وی علت وقوع حادثه را بی احتیاطی کارگر عنوان کرد و گفت: کارگر نجات یافته، جهت درمان به بیمارستان حضرت ولیعصر بروجن اعزام شد. کارخانه کاغذ و مقواسازی بروجن در شهرک صنعتی این شهر واقع شده است. بروجن در ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر