۱۳۹۷ مهر ۷, شنبه

کشته و زخمی‌شدن شش کولبر در مرزهای ارومیه، سردشت و‌ مریوان


خبرگزاری هرانا – در پی شلیک نیروهای مرزبانی دو کولبر در مرزهای ارومیه زخمی شدند. همچنین یک کولبر از اهالی شهرستان سردشت بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد. همزمان دو کولبر در مریوان در پی انفجار مین جان خود را از دست دادند و‌ یک تن نیز در همین حادثه زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، گروهی از کولبران در نقطه‌ی صفر مرزی ارومیه مورد هدف شلیک نیروهای مرزبانی قرار گرفته و در نتیجه دو تن به نام‌های «عبدالعزیز فنکی» فرزند جاسم از اهالی مرگور ارومیه و «میرحاج علیزاده» فرزند احد از اهالی شهرستان سلماس دچار جراحت شدند.

حادثه در نزدیکی کوه «چل‌مر‌شهیدان» روی داده و این دو کولبر جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی ارومیه منتقل شده‌اند. وضعیت عمومی عبدالعزیز فنکی بهبود یافته اما میرحاج علیزاده در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

در همین رابطه روز پنجشنبه ۵ مهرماه، یک کولبر به نام «بهزاد قاسمی» فرزند ممند از اهالی روستای همران از توابع ربط سردشت، در حین کولبری براثر ایست قلبی جان خود را از دست داد.

همچنین بامداد سه‌شنبه ۳ مهرماه سه کولبر در مرز «دروران» مریوان دچار انفجار مین شدند که در نتیجه دو کولبر به نام‌‌های «علی نادری» فرزند فرج از اهالی روستای گونتو از توابع دیواندره و «عبدالله محمدزاده» فرزند علی از اهالی روستای طینال مریوان جان خود را از دست دادند و یک کولبر دیگر به نام «حمید سعیدی» فرزند محمدامین از اهالی روستای باینچوب سنندج به شدت زخمی شده و یکی از پاهایش را از دست داد.

کولبری یکی از سخت‌ترین شیوه‌های امرار معاش هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی و روانی‌ست که این هزینه گزاف جسمی و روانی برای نیروی کار بعضا جوان و تحصیلکرده گزاف‌تر از دیگران است.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر