۱۳۹۷ شهریور ۱۵, پنجشنبه

پرونده ادعای بریده شدن گوش کودک کار؛ فیلمبردار کلیپ بازداشت شد


خبرگزاری هرانا – در حالیکه در روزهای اخیر انتشار ویدیویی از یک کودک کار که می گوید ماموران شهرداری منطقه ۳، گوش او را به دلیل جمع آوری زباله با تیغ بریده اند در شبکه های اجتماعی خبر ساز شده بود، امروز رسانه های نزدیک به شهرداری تهران به انتشار ویدیویی از همان کودک پرداختند که اظهارات خود را تکذیب می کرد و فیلمبردار  کلیپ نخست را به القای مطلب متهم میکرد. ساعاتی پس از این ویدیو مشاور شهرداری تهران از شناسایی و دستگیر شدن فردی خبر داد که ویدیوی جنجالی را از این کودک ضبط کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهای اخیر انتشار کلیپی از یک کودک کار که با گوش باندپیچی شده می گوید ماموران شهرداری منطقه ۳ با استفاده از تیغ گوش او را بریده اند خبرساز شده بود.

این کودک کار که تابعیت افغانستانی دارد در ویدیوی مذکور می گوید که به دلیل جمع آوری زباله توسط ماموران با استفاده از تیغ مجروح شده است و گوش او ۲ بخیه خورده است.


فاروق، کودک کار مجروح شده

انتشار این ویدیو واکنش افکار عمومی را در پی داشت در حدی که معاون رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به این پرونده شد.

تنها پس از گذشت چند روز، امروز رسانه های نزدیک به شهرداری تهران از جمله همشری آنلاین، ویدیویی از کودک مورد اشاره پخش کردند.

در این ویدیو، کودک کار افغانستانی که فاروق معرفی می شود به شرح ماوقع به گونه دیگری نسبت به ویدیوی اول می پردازد، او ضمن رد ادعای بریده شدن گوشش توسط ماموران اشاره می کند که گوش او در برخورد با ماشین وانت آسیب دیده است و فرد تهیه کننده کلیپ را متهم می کند که به او سخنان غیر واقعی القا کرده است.
در این کلیپ که فاروق به همراه فردی که خود را عموی او معرفی می کند حضور دارد، در بسیاری از صحنه ها ویدیو تقطیع شده است و عموی او سخنان او را تکمیل می کند یا به نقل از او بیان می کند.

شرایط ضبط این ویدیو مشخص نیست و معلوم نیست کودک کاری که تابعیت ایرانی ندارد و به جمع آوری زباله مشغول است تا چه حد از احساس امنیت برای بیان واقعیت برخوردار بوده است.
ساعاتی پس از انتشار ویدیوی جدید از فاروق، غلامعلی رجایی، مشاور رسانه ای شهرداری تهران در توییتر خود از بازداشت فردی به نام نیما خ به اتهام تهیه کلیپ نخست که او آن را “غیر واقعی” می داند خبر داد.

ابهامات در این پرونده با بازداشت فرد متهم به فیلمبرداری بالا گرفته است، نهادهای مستقل مدافع حقوق کودک کماکان دسترسی به کودک کار مورد اشاره پیدا نکرده اند و وضعیت این کودک و فرد فیلمبردار و همچنین روایای حادثه زخمی شدن این کودک در هاله ای از ابهام قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر