۱۳۹۷ شهریور ۱۵, پنجشنبه

بازداشت اولدوز قاسمی در ارومیه / محکومیت یک فعال تُرک دیگر در سراب


خبرگزاری هرانا – اولدوز قاسمی، فعال ترک(آذربایجانی) اهل ارومیه روز جاری توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شد. بازداشت این شهروندان در پی احضار روز گذشته وی و رحمان قاسمی به پلیس امنیت ارومیه صورت گرفته است. همچنین در گزارشی دیگر یک فعال دیگر اهل سراب به حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری مورخ ۱۴ شهریورماه ۹۷ اولدوز قاسمی و رحمان قاسمی دو فعال ترک (آذربایجانی) اهل ارومیه در پی احضار به پلیس امنیت محله نه‌ پله این شهر توسط نیروهای امنیتی بازجویی شدند. خانم قاسمی برخلاف رحمان قاسمی بعد از بازجویی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “روز گذشته مامورین لباس شخصی به منزل مادری خانم قاسمی رفته و پس از ضبط تعدادی کتاب و لبتاپ و تلفن همراه طی دو برگه احضاریه اولدوز قاسمی و رحمان قاسمی را به پلیس امنیت واقع در محله نه‌پله ارومیه احضار کردند که روز جاری در پی حضورشان در پلیس امنیت هر دو چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند. پس از بازجویی رحمان آزاد اما اولدوز بازداشت شد”.
این منبع افزود: “بازجویی از این دو نفر به علت حضور ایشان در منزل خانواده یکی از کشته‌شدگان اعتراضات خردادماه ۸۵ در آذربایجان صورت گرفته است”.
اعتراضات مورد اشاره اعتراضات مورد اشاره در سال ۸۵ منجر به کشته شدن تعدادی از معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شد.

هرانا در تاریخ پنجم خردادماه سال جاری در گزارشی خبر از بازداشت اولدوز قاسمی به همراه چند تن از فعالان آذربایجان غربی که برای برگزاری دوازدهمین سالگرد کشته شدگان اعتراضات خونین خرداد ۸۵ در گلزار شهدای شهرستان نقده جمع شده بودند توسط نیروهای امنیتی خبرداده بود.

این خبرگزاری تیرماه امسال نیز گزارش کرده بود اولدوز قاسمی و رحمان قاسمی نیز در تجمعات مراسم قلعه بابک در ۱۶ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بیستم همان ماه آزاد شدند.

همزمان با این احضار و بازداشت، گزارش شده است دادگاه انقلاب شهرستان سراب یک فعال ترک دیگر به نام سهند معالی را به تحمل ۱۰ ماه حبس محکوم کرده است.
بنا بر این گزارش سهند معالی توسط دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان سراب به ریاست مهدی شمس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سهند معالی فعال ملی آزربایجان ساکن شهرستان سراب از سوی دادگاه عمومی و انقلاب این شهرستان به ریاست مهدی شمس به اتهام واهی فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال اهل سراب در تاریخ ۱۴ تیرماه ۹۷ در تجمعات معروف به قلعه بابک به همراه تعداد دیگری از فعالان این منطقه بازداشت شده بود.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر